Typy akumulatorów
-
Akumulatory kwasowo-ołowiowe
Najbardziej rozpowszechniony, zbudowany z anody ołowiowej oraz katody z tlenku ołowiu zanurzonych w elektrolicie który stanowi 37% wodny roztwór kawasu siarkowego. Zaletami tego typu akumulatora są: odporność na głębokie rozładowanie, wysoka trwałość oraz niska cena. Niestety nie są to akumulatory bezobsługowe. Wymagają regularnej kontroli poziomu elektrolitu i ewentualnych uzupełnień wodą destylowaną.
-
Akumulatory żelowe
Typowy elektrolit zastąpiono w nich mieszaniną kwasu siarkowego i krzemionki o konsystencji żelu. Dzięki temu mogą pracować w dowolnej pozycji oraz wykazują się dużą odpornością na wstrząsy i wibracje. Niestety nie nadają się do samochodów jako akumulatory rozruchowe Niska moc przy dużych obciążeniach oraz duże spadki pojemności w niskich temperaturach pozwalają jedynie na zastosowania w jednośladach lub jako akumulatory pomocnicze.
-
Akumulatory AGM – Absorbent Glass Mat
Cechą wyróżniającą ten typ akumulatora jest separator wykonany z mikrowłókien szklanych pochłaniających elektrolit. Ze względu na bardzo dużą wydajność (kilka tysięcy cykli ładowania) znajdują zastosowanie w pojazdach z systemami Start-Stop oraz odzyskiwania energii w czasie jazdy. Jednakże duża wrażliwość na wysokie temperatury uniemożliwia zastosowanie tego typu akumulatora w komorze silnika. Montowane w kabinie pasażerskiej lub w bagażniku.
-
Akumulatory ECM – Enhanced Cycling Mat
Zastosowano w nich płyty ołowiowo-wapniowe z dodatkiem cyny oraz separatory z mieszanki poliestru oraz polietylenu. Mniej wydajne od klasy AGM lecz bardziej odporne na wysokie temperatury i dużo tańsze co czyni z nich bardziej uniwersalne w zastosowaniu.
Dobór akumulatora
Producenci pojazdów zwykle precyzyjne określają parametry akumulatora zalecane do danego auta. Znajdziesz je książce serwisowej A co jeżeli nie dysponujemy niezbędnymi parametrami. Oto kilka porad:
-
Miejsce montażu. Akumulator musi zmieścić się w dedykowanej dla niego podstawie. Odpowiednia wysokość, szerokość i głębokość.
-
Lokalizacja biegunów jest niemniej ważna. Biegun dodatni z niewłaściwej strony uniemożliwi podłączenie baterii do instalacji w aucie.
-
Pojemność. Optymalna to ta zgodna z informacją od producenta. Maksymalnie akumulator może mieć pojemność większą o 10 proc.
-
Prąd rozruchowy. Parametr szczególnie ważny w pojazdach z silnikami Diesla. Generalnie więcej – lepiej.
Gdy nie ma pewności, jaki akumulator wybrać, warto skorzystać z dostępnych wyszukiwarek akumulatorów, które po podaniu informacji o modelu samochodu wygenerują gotową listę akumulatorów pasujących do danego auta. Taką wyszukiwarkę znajdziesz na stronie: https://www.motocarkielce.pl
Ładowanie akumulatora
Aby nowo zakupiony akumulator służył bezawaryjnie kilka lat należ zapewnić mu odpowiednie warunki pracy. Akumulator po aktywacji jest naładowany w 80%. Jeżeli układ ładowania oraz rozrusznik są sprawne, a po kilkakrotnej próbie silnik nie daje się uruchomić, wówczas bateria wymaga doładowania. Również magiczne oczko w akumulatorze pomoże określić ci jego. Kolor zielony-OK. Jeżeli zaczyna blaknąć doładuj baterię. Kolor czarny- najprawdopodobniej żywot baterii dobiega końca.
Pamiętaj. Napięcie ładowania powinno mieścić się w przedziale 13,8 – 14,4V. Znaczące odchyłki od podanych wartości skracają żywotność baterii. Najskuteczniejszym sposobem sprawdzenia stanu akumulatora jest zmierzenie napięcia multimetrem. Do ładowania najlepsze są prostowniki z wbudowanymi amperomierzami o płynnej regulacji prądu oraz posiadające automatykę zapobiegającą przeładowaniu akumulatora. Po przekroczeniu napięcia progowego przerywają one proces ładowania. Zalecanym prądem ładowania jest 1/10 określonej na etykiecie pojemności akumulatora (np. 55Ah-5,5 A) w czasie nie dłuższym niż 10 godzin. Przed każdym podłączenie prostownika wyczyść klemy drobnoziarnistym papierem ściernym Przy każdym montażu i demontażu akumulatora nie można zapomnieć o kolejności odkręcania i przykręcania klem – przy wyjmowaniu najpierw zacisk minusowy potem plusowy, a przy zakładaniu akumulatora odwrotnie – najpierw plusowy, potem minusowy. Eliminujemy w ten sposób możliwość przypadkowego zwarcia. Przed odpięciem klem pamiętaj o wyjęciu kluczyka ze stacyjki. Zablokowany centralny zamek uniemożliwi ci dostęp do pojazdu.
Konserwacja
Jak zwiększyć żywotność akumulatora ?. Oto kilka złotych rad
-
W okresie zimowych przy długotrwałych przestojach pojazdu zdemontuj akumulator i przechowuj go w chłodnym suchym miejscu.
-
Eksploatujesz auto na krótkich trasach szczególnie zimą doładuj co jakiś czas akumulator przy pomocy prostownika.
-
Nigdy nie ładuj zamarzniętego akumulatora ani takiego którego temperatura przekroczyła 45ºC.
-
W przypadku baterii posiadających odkręcane wlewy, mimo etykiety bezobsługowy, kontroluj poziom elektrolitu. W przypadku ubytków uzupełnij niedobory wodą destylowaną.
-
Unikaj całkowitego rozładowania akumulatora
-
Wciśnij sprzęgło przy uruchamianiu pojazdu w celu zmniejszenia oporu pracy i zużycia energii przez rozrusznik
-
Przed uruchomieniem silnika wyłącz wszystkie zbędne urządzenia elektryczne, takie jak radio, klimatyzacja lub ogrzewanie dodatkowe
Rozruch awaryjny
Podczas awaryjnego odpalania pojazdu czyli tzw. rozruchu na kable pamiętaj:
-
Akumulatory w obu pojazdach muszą mieć to samo napięcie znamionowe
-
Kable podłączaj w odpowiedniej kolejności. Minus do minusa, plus do plusa.
-
Silnik pojazdu sprawnego musi być uruchomiony przed włączeniem zapłonu w pojeździe uruchamianym.
Regeneracja akumulatora – krok po kroku
-
Zdemontuj akumulator i usuń pozostałości elektrolitu do przygotowanego pojemnika (utylizacja). Jeśli w elektrolicie znajdują się odłamki płytek, akumulator nie kwalifikuje się do regeneracji.
-
Wlej wodę destylowaną do akumulatora nie zakrywając cel i dokładnie wypłucz.
-
Usuń zanieczyszczony destylat i zalej świeżą wodą destylowaną zakrywając cele.
-
Podłącz prostownik i ładuj prądem stanowiącym 1/20 prądu znamionowego akumulatora przez około 2-3 dni.
-
Po zakończeniu ładowania usuń destylat i zalej akumulator nowym elektrolitem. Do nabycia w sklepach motoryzacyjnych.
-
Ponownie podłącz prostownik i ładuj 1/10 prądu znamionowego akumulatora przez około 12 godzin.
-
Rozładuj baterię używając żarówki samochodowej. Unikaj pełnego rozładowania.
-
Ponownie naładuj akumulator.
Eksploatacja akumulatora w okresie zimowym
-
Unikaj dużego obciążenia akumulatora podczas jazdy w korkach i na krótkich odcinkach.
-
Podczas rozruchu wciskaj sprzęgło i wyłączaj zbędne odbiorniki prądu.
-
Korzystaj tylko z niezbędnych odbiorników energii.
-
W akumulatorach obsługowych sprawdzaj poziom elektrolitu. Bezwzględnie uzupełnij jeśli konieczne. Unikniesz zamarznięcia elektrolitu.
-
Kontroluj napięcie ładowania (13,8-14.4V)
-
Okresowo doładowuj akumulator.
-
Oczyść klemy i smaruj klemy i końcówki akumulatora wazeliną techniczną.
-
Nie ładuj zmarzniętego akumulatora. Pozostaw go na jakiś czas w temperaturze pokojowej.